سرخط خبرها

نشست نقد و بررسی کتاب میلیشیا برگزار شد | پرداخت هنرمندانه از تاریخ انقلاب

  • کد خبر: ۱۳۵۱۵۵
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۷
نشست نقد و بررسی کتاب میلیشیا برگزار شد | پرداخت هنرمندانه از تاریخ انقلاب
«میلیشیا» به قلم مریم رمضانی به معنای نیروی شبه‌نظامی است که به ماجرای جذب نیرو توسط گروه‌های منافقین و باورها و شیوه مدیریت آنها می‌پردازد.

به گزارش شهرآرا نیوز، جلسه نقد و بررسی کتاب میلیشیا اثر مریم رمضانی، به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، از سوی دبیرخانه سی امین دوره هفته کتاب استان خراسان رضوی با مشارکت حوزه هنری خراسان رضوی در سینما هویزه مشهد برگزار شد. مهمانان ویژه این نشست محمدامین فرج‌اللهی و محمدجواد هاشمی نژاد بودند.

میلیشیا با فضای امروز تناسب دارد

در ابتدای این نشست رئیس حوزه هنری خراسان رضوی به بیان دلایل انتخاب کتاب میلیشیا برای این برنامه پرداخت و گفت: فکر کردیم که برنامه‌های هنری اگر نسبتی با مسائل روز نداشته باشند بی خاصیت است و پس از اندکی جستجو رسیدیم به کتاب میلیشیا که وقایع آن در دهه ۶۰ می‌گذرد و می‌رسد به جریانی که مخالف حکومت و نظام آن دوره است. در این کتاب مخالفت از نگاه‌های فرهنگی و‌سیاسی دنبال می‌شود و به خشونت می‌رسد. من حس می‌کنم این کتاب با فضای امروز تناسب دارد.

به گفته مجید عسگری این کتاب می‌خواهد بگوید این اتفاق‌های امروز تکراری است و از ابتدای انقلاب بوده است. اما اشکال ما این است که این خوانش‌ها کم بوده است. اکنون سعی داریم در حوزه هنری داریم با این نگاه به بررسی و تولید آثار در این فضا بپردازیم.

شاگرد استاد تشکری هستم

در ادامه این نشست مریم رمضانی درباره چگونگی انتخاب سوژه و نوشتن این رمان صحبت کرد و گفت: میلیشیا حاصل یک ‌کار کارگاهی و ‌شاگردی استاد تشکری است.

رمضانی در ادامه توضیح داد که از سال ۹۶ درکلاس‌های استاد تشکری نویسندگی ‌را شروع کرده و سپس وارد حوزه هنری شده و در کارگاه‌هایی که در آنجا برگزار می‌شده با کمک استاد تشکری سوژه را انتخاب کرده و بر اساس جلسات کارگاه آن را نگارش کرده است.

نویسنده میلیشیا درباره بخش‌های داستانی این کتاب نیز می‌گوید: در میلیشیا بخش‌هایی واقعیت‌های تاریخی هستند اما باقی آن داستان و تخیل است.

به گفته این نویسنده، برای نوشتن این کتاب که وقایع آن در مشهد می‌گذرد، تحقیقاتی انجام شده و بر اساس اطلاعات دقیق تاریخی پیش رفته است.

رمضانی در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان نوجوان که پرسید با وجود اینکه شما زن هستید ولی متن کتاب بسیار مردانه است؛ این تناقض را چطور حل کردید تصریح کرد: میلیشیا دوبار نوشته شد و در نسخه اصلی «پروا» شخصیت اصلی داستان و مادر میلی بود که این مدل، با روحیات من هماهنگ‌تر بود؛ اما بعد از یک سال و نیم بررسی گروهی و فردی زیر نظر استاد تشکری که بسیار دقیق و آشنا به فضای انقلاب بود، دیالوگ ها به قدری پخته شد که حالت مردانه پیدا کرد و این رفت و برگشت ها باعث واقعی تر شدن لحن ها و شخصیت ها شد.

واقعیت به خوبی ترسیم شده است

بخش دیگر این نشست به صحبت‌های محمد جواد هاشمی‌نژاد، فرزند شهید هاشمی‌نژاد اختصاص یافت.

هاشمی‌نژاد با بیان اینکه موضوعات سیاسی شاید برای خیلی‌ها جذاب نباشد گفت: ممکن است سیاست برای افراد زیادی جذابیت نداشته باشد اما اگر هنر کنار آن بنشیند جذاب می‌شود. این کتاب به این صورت است. جامعه اکنون دراین زمینه کمبود دارد.

او در بیان ویژگی مهم کتاب میلیشیا گفت: با اینکه این رمان این کتاب داستان و شخصیت‌ها خیالی است اما واقعیت را خیلی خوب ترسیم کرده است.

مدیر موسسه هابیلیان خانواده شهدای ترور در ادامه درباره به پدیده نفاق و سازمان منافقان صحبت کرد و ابعاد پیچیده این پدیده را بازگو کرد و گفت: نفاق پدیده پیچیده ای است و سازمان منافقین یک سازمان کاملا اطلاعاتی و نظامی است با ابعادی گسترده است. نویسنده در این کتاب سازمان منافقین و ابعاد مختلف آن را با جزییات دقیق ترسیم کرده است اما نمایش شیوه های مغزشویی نوجوانان و افراد تحت نفوذ خود به خوبی صورت نگرفته است و بهتر بود به روش تربیتی نوجوانان، مدل فکری والدین آنها و روابطشان نیز پرداخته می‌شد تا دلیل گرایش نوجوانان به سازمان مجاهدین خلق و شستشوی مغزی روشن‌تر شود.

پرداخت هنرمندانه از تاریخ انقلاب

در بخش دیگری از نشست نقد و بررسی کتاب میلیشیا، محمدامین فرج اللهی به درک و ارتباط نویسنده با موضوع تاکید کرد و افزود: گاهی افرادی که با موضوعاتی از جمله نفاق و سازمان مجاهدین خلق به سمت هنر می آیند و قصد مستندسازی دارند صرفا برای کارنامه سازی است و نویسنده آن را درک نکرده است؛ اما پرداخت هنرمندانه تاریخ انقلاب به طور کامل در کتاب میلیشیا صورت گرفته است و مشخص است نویسنده برای آن زحمت بسیاری کشیده است و قلم توانای نویسنده نیز گویای اثرگذاری این کتاب است.

فرج‌اللهی با تشریح اطلاعاتی درباره سازمان مجاهدین خلق گفت: کتاب میلیشیا تمرکز خوبی بر ساختار این سازمان و موضوع نفاق دارد. کتاب با شهادت شهید هاشمی نژاد تمام می شود و چهره ترور و منافق را پررنگ تر می‌کند و واقعیت را با انگشت و رنگی به مخاطب نشان می‌دهد.

نشست نقد و بررسی کتاب میلیشیا برگزار شد | پرداخت هنرمندانه از تاریخ انقلاب

 

نشست نقد و بررسی کتاب میلیشیا برگزار شد | پرداخت هنرمندانه از تاریخ انقلاب

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->